ZONA ZERO

Influencerii din România – Între autoritate, repetiție și neajunsuri

influencerii-din-romania
Reading Time: 6 minutes

În ziua de azi, foarte mulți bloggeri și vloggeri români se consideră influenceri; fie că duc o viață de invidiat, că le au cu gătitul, că știu cu ce se mănâncă moda, sau au ochi pentru detalii și pot combina culorile într-un machiaj de efect, influencerii răsar ca ciupercile după ploaie în online-ul românesc. Dar oare chiar toți să fim influenceri?

Din păcate (sau din fericire) un influencer nu e doar o persoană care prezintă un parfum și se filmează făcând asta; un influencer trebuie să aibă o serie de calități care să te facă să simți că dacă nu ai parfumul acela, ziua ta e ruinată; un influencer trebuie să te facă să îți dorești să fii în papucii săi, să te imaginezi în ipostazele pe care le prezintă pe canalele sociale, și să vrei să interacționezi cu el și cu ceea ce îți oferă, fie că este vorba de idei, produse sau branduri.

Reacția mea la Monica Bellucci (chit că publicul tinde să nu mai aibă atât de multă încredere în recomandările vedetelor) folosind un parfum ar fi cu totul alta față de reacția la promovarea aceluiaș parfum de către un blogger oarecare—chiar dacă totul e perfect cap-coadă, de la ambient și prezentare, la montaj și delivery!

un influencer cu autoritate

Iar aici e vorba de renumele creat, de atitudine, de acel „je ne sais quoi” ce lipsește de multe ori din scenă, și de a „spune” ceva chiar și atunci când nu spui, de fapt, nimic. E vorba de capacitatea fiecăruia de a transmite vibe-ul potrivit către audiența sa. Și aș putea vorbi zile-ntregi despre asta.

INFLUENȚA ONLINE

De-a lungul timpului, drumul în mediul online mi s-a intersectat de câteva ori cu oameni care pur și simplu emană încredere în ei și în acțiunile pe care le întreprind, oameni care debordează de putere intrinsecă, mister și senzualitate pură, de inteligență peste medie, sau care au o naturalețe înnăscută; oameni care m-au atras și pe care i-am urmărit apoi cu un interes viu pentru tot ceea ce au avut de transmis celor din jur. Astfel de oameni sunt, pentru mine, adevărații influenceri.

Și nu mă înțelegeți greșit, nu e nimic în neregulă cu promovarea online, cu testarea produselor și prezentarea unei păreri personale în social media sau pe blog. Și eu fac asta, și îmi place să știu că părerea mea contează pentru mica mea comunitate. Nu am însă nici resursele, nici timpul necesar pentru a o face la un nivel la care deja imaginea este cea care influențează, și nu trucurile de marketing și SEO. Și recunosc asta. Sunt doar un om cu o părere, și nu un influencer. Încă.

INFLUENCERI CU GREUTATE

Influencerii sunt cei mai autentici opinion makers (formatori de opinie), au o anumită autoritate socială pe canalele folosite, sunt considerați de încredere de către comunitate, și sunt consecvenți în acțiunile lor, acțiuni ce implică urmăritori și colaboratori deopotrivă.

elemente influencer

Vocile influencerilor sunt de multe ori întrecute de cele ale liderilor de opinie care pot atrage atenția asupra unui subiect, produs sau idee cu un singur tweet, cu o postare pe Instagram sau un video de 30 de secunde. Dar ambele tabere au atuurile lor, iar eu am găsit câțiva oameni pe care îi respect și îi urmăresc cu sufletul la gură. Dacă într-o zi voi alege să urmez drumul acesta full time, cu siguranță le voi urma exemplul.

MELANIA MEDELEANU, UN ADEVĂRAT OPINION LEADER

Este imposibil să nu o știți pe Melania, „mama” lui MagiCAMP și fondatoare a asociației Zi de BINE, cu zeci de proiecte de binefacere la activ. Plecată din televiziune și pusă pe fapte mari, sunt sigură că nu s-a gândit niciodată unde o va purta dorința sa de a ajuta, și cât de mult va conta imaginea creată pentru a muta munții din loc.

Pentru că revin la ideea că imaginea, prestanța, istoria pe care ți-o clădești cărămidă cu cărămidă fac diferența între o influență online „așa și-așa” și o influență online puternică, la care vor răspunde zeci de mii de oameni.

Melania Medeleanu este un Opinion Leader desăvârșit. Influența sa online și nu numai a atras zeci de branduri și persoane fizice să se alăture unor proiecte pe care acum câțiva ani le credeam imposibil de realizat la noi în țară. Proiecte cu greutate. Proiecte de bine, de pe urma cărora au beneficiat toate părțile implicate. Dacă nici ăsta nu e cel mai frumos marketing care există, atunci nu știu ce anume îi poate lua locul.

ROBERT DIACONEASA (DADDY COOL) ȘI POPULARITATEA ONLINE

Cel mai cool și popular tătic pe care îl „cunosc” din online este Robert Diaconeasa. Pornit pe acest drum cu o experiență vastă în jurnalism la purtător, Daddy Cool are, după mine, cea mai faină și naturală imagine a unui blogger de parenting & lifestyle.

Robert este o adevărată inspirație pentru mine. Textele scrise cu atenție la detalii, cu un impact emoțional mare, presărate cu imagini capturate din realul vieții de zi cu zi, nu pot să nu ajungă la țintă, oricare ar fi aceea.

the mall content

De fiecare dată când îl citesc, acel iz de „autentic” răzbate dintre rânduri, din imagini, din tot. Întreaga experiență pe blog este unică, chiar viața sa de familie ieșind din tiparul familiilor moderne prin acel lucru pe care-l căutăm cu toții: împlinirea oamenilor care și-au găsit locul și scopul în viață.

Dar cel mai mult îl respect pentru faptul că odată ce și-a făcut vocea auzită, a ales să dea înapoi din starea sa de bine, punând la cale un proiect de caritate genial cu ajutorul unei rețele de influenceri. Vlogul său a strâns donații în valoare de peste 30.000 de euro pentru peste 600 de copii în nevoie, prin intermediul interviurilor cu vedete. Și de acolo a continuat șirul campaniilor întreprinse de el, iar cititorii îl iubesc. România îl iubește. Brandurile caută colaborări cu el. Și nu a trebuit decât să fie el însuși pentru a ajunge în inimile tuturor.

IOANA MACOVEICIUC (PRINȚESA URBANĂ), UN INFLUENCER NATIV

Pe Ioana am descoperit-o într-o toamnă în care și eu, și ea eram tare supărate; nu mai rețin din ce cauză. Cert este că am rezonat extrem de mult cu unul dintre textele sale, și de-acolo totul e poveste.

Lumea Prințesei Urbane este una plină de bun, de frumos, de natural. Felul în care prezintă anumite branduri sau produse este total integrat în stilul ei de a scrie, de a fi, astfel încât întreaga experiență este una reală. Și este greu să îți iasă așa!

Respect dedicarea de care dă dovadă cu fiecare articol în parte, și o apreciez pentru sinceritatea uneori debordantă. Uneltele de marketing pe care le folosește sunt perfecte pentru imaginea pe care și-a creat-o, și parcă totul merge mână-n mână într-un tot unitar.

Și aici este de aplaudat simțul civic și implicarea în problemele comunității, dialogul deschis cu urmăritorii, și toate elementele de autenticitate a ceea ce înseamnă „Prințesa Urbană”.

INFLUENCER MARKETING DE CALITATE

Însă iată că am ajuns unde voiam să ajung: și anume, la toate campaniile de influencer marketing care fie sunt conduse prin intermediul influencerilor nepotriviți, fie transmit un mesaj sec și deloc original, fie nu te ajută să rezonezi cu ceea ce este prezentat. O campanie de influencer marketing reușită, din punctul meu de vedere, este una în care ne regăsim atât noi, ca public, cât și influencerul implicat în proiect. Totul curge mult mai natural atunci când produsul se potrivește mănușă celui care îl prezintă.

Nu rezonez cu abordările generice și la indigo pe care le văd pe canalele social media ale multor opinion makers. E cineva care simte altfel? Și înțeleg că pe TikTok merge treaba asta cu repetiția și copierea de conținut până la ultimul detaliu. Dar nu și în alte medii online. Iar dacă nu ai inspirație, poate că ar fi mai bine să te regăsești înainte de a te implica într-o campanie serioasă de promovare. Sau, de ce nu, poate că ar fi cazul să te înscrii la o serie de cursuri care să te ajute să îți dezvolți brandul personal și să îți ofere un background în marketing.

academie vie de marketing

Poate că cel mai greu lucru din lume este să fii cu adevărat tu, într-o societate în care se promovează fel și fel de tipare trase la xerox. Culmea e că acei oameni care ajung să aibă cea mai mare influență și expunere online sunt chiar neînțeleșii, cei cu idei ieșite din comun, cei cărora nu le este frică să se „dezbrace” în fața lumii.

Să fii ca ei este greu. Cere multă muncă, multă pasiune, și statornicia lucrului bine făcut. Să fii un influencer în adevăratul sens al cuvântului înseamnă să ai disponibilitate, să te faci auzit prin ceea ce ești tu, să adaugi valoare produselor sau campaniilor promovate prin propria ta persoană. Și e nevoie de creativitate, de imaginație și de curaj. Da, de curaj pentru a încerca „nefăcutul”. Pentru că de acolo, din „nefăcut”, ies minuni.

Articol scris pentru SuperBlog 2020, sponsor AcademieVie.ro & TheMall.ro

*Surse foto: AcademieVie.ro, freepik

Te-ar putea interesa

Urmărește discuția
Notificări
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments